december 11, 2007...7:08 är
Porr är porr om än med gyllne pattar
Alltså, nämn nu saker vid dess riktiga namn. Som Fröding. Snus är snus, om än i gyllne dosor.Samma sak med porr.Porr är porr om än med gyllne pattar.Efter den fiiina nobelfesten igår så åkte hela gänget tydligen ut till nån svartklubb och kikade på lite stripp.Coolt.Men, det förstås, det var ju inget stripp.Det
var ju “Tema: 20-tals Erotik”.JodÃ¥, här hemma i byn händer det att vi har “Tema: Etanolets obarmhärtiga inflytande pÃ¥ den mänskliga fysionomin”.
Jag talar alltså om våra pågamiddagar.
Undrar om Madeleine var med där ute på svartklubben.
Ja, inte på scen alltså, utan i publiken.
Edit: Och nu tycks det bli en fortsättning på det hela, med Schyman inblandad också. Så fort det är lite porr inblandat så händer det grejer!









25 kommentarer
december 11, 2007 kl. 8:06 är
Hehe, om det där var porr (= syfte att väcka lust genom att korsa gränserna för konst), kvinnor med mormortrosor och förtäckta bröst, så måste man väl befinna sig på ungefär den nivå 20-talisterna i fråga gjorde i fråga om den sexuella revolutionen.
december 11, 2007 kl. 8:18 är
Jag hoppas verkligen du är ironisk…
Annars kan jag upplysa om att allhuset pÃ¥ Sthlms universitet knappast är att betrakta som svartklubb. Fast det är klart - tkr man att “bara” bröst (med täckta bröstvÃ¥rtor) och underbyxor pÃ¥ är att betrakta som porr sÃ¥ kanske man har definitionsproblem. Antar att du ser stranden som värsta orgien…
december 11, 2007 kl. 8:20 är
Om man nu ska vara petig sÃ¥ kan vi börja med den röda pennan nu. Det heter “nämna saker vid dess rätta namn”, inte “uttala”. Det är tvÃ¥ olika saker.
Sedan, om man ska vara petig och nämna saker vid dess rätta namn, var det Fröding som skrev citatet om snus i gyllne dosor.
Vill man peta vidare i din text kan man också fundera på när Universitetets Allhus blev en svartklubb? Det framgår tydligt i Aftonblades text.
Slutligen vill jag inte vara någon moralpredikant, men i min värld krävs det mer än dans i underkläder för att det ska kallas porr. Jag är inte säker, men jag tror det är därför vi har ordet erotik i vårt språk. För att kunna se skillnad. Om det nu ens var erotiskt, det kan ju ha varit genant också. Men det ligger som tur är i betraktarens öga.
Lycka till
december 11, 2007 kl. 8:33 är
Jois: Ibland gÃ¥r det undan. Det är väl, inom parentes, en del av bloggens charm. Men tack för din uppmärksamhet. Fattar inte var jag fick Ferlin ifrÃ¥n. Nyligen, i ett helt annat sammanhang, refererade jag till samma citat, och dÃ¥ skrev jag Fröding…det är nu ändrat i alla fall!
Daniel: Du undrar om jag är ironisk? Well, det ligger i betraktarens ögon. Skulle jag skriva att jag är ironisk, eller att jag inte är ironisk, då skulle det kanske inte bli lika kul.
Jonas: Hela min poäng är ju att det här finkulturella gänget lämnar den formella Nobelmiddagen och åker och tittar på stripp. Men för att slippa få höra att man går på strippklubb, om än på universitetet (jodå, Daniel, jag FATTAR att det inte är en svartklubb) så döper man om det till något som andas finkultur. Överklassen har alltid varit duktig på hyckleri.
december 11, 2007 kl. 8:40 är
Samtidigt kan man kalla can-can för erotisk dans, nubbe till maten för fyllefest, Maddes klyfta för nakenchock eller 500 arga demonstranter för folkstorm. Utan att sett showen kan inte jag bedöma om den var nostalgisk, erotisk eller porrig.
Men Zorn och grekernas statyer är kanske porr det ocksÃ¥ eftersom de visar nakna kvinnor? Och dÃ¥ bara de kvinnliga statyerna - de manliga (t ex tänkaren och diskuskastaren) är ju bara vackra konstverk…?
december 11, 2007 kl. 10:31 är
Nu gick det undan igen. Och det är bloggarens ansvar…
“…//…det här finkulturella gänget…”
Blir man finkulturell per automatik för att man får ett Nobelpris? Tycker du att Kungen verkar finkulturell?
“Överklassen har alltid varit duktig pÃ¥ hyckleri.”
Kan du ge nåt exempel på det? I min värld är det snarare tvärtom, överklassen har aldrig stuckit under stol med vad de gillar. Däremot tror jag du menar nåt annat. Och då undrar jag fortfarande hur många på nobelfesten, förutom Kungen, som egentligen tillhör en överklass? Eller blir man både överklass och finkulturell när man får ett Nobelpris? Och vet du egentligen vilka det var som åkte på efterfesten?
december 11, 2007 kl. 10:53 är
Efter att ha varit pÃ¥ ovan nämnda fest kan jag inte bli annat än fashinerad över hur aftonbladet än en gÃ¥ng lyckas… Temat var mycket riktigt 20 tal, under kvällen var det ett flertal uppträdanden, varav ett en burleskshow. All övrig underhÃ¥llning genomfördes av fullt pÃ¥klädda personer men ändÃ¥ blir det “erotik show” sen försöker dessutom bloggaren i det här fallet fÃ¥ det till att det var stripshow pÃ¥ svartklubb. Att kalla allhuset för svartklubb är nog det fÃ¥nigaste jag hört idag, varför vränga till aftonbladets redan förvrängda artikel ännu mer??
december 11, 2007 kl. 11:08 är
Jag håller med Thomp@, och som festdeltagare som såg showen kan jag bara säga:
Det var inte porr hur man än vrider och vänder på det, naket: ja, men underbart utmanande! Inga Slitzbrudar utan tjejer i olika former och storlekar.
Hittade hemsidan, döm själva….
december 11, 2007 kl. 11:41 är
“Finkulturell” är ell märkligt ord.
Tror inte det finns någon motsvarighet till ordet i någon annanstans.
Här i vårt lilla land sätts ordet oftast i samband med något negativt.
Klassisk musik t.e.x gillar man inte ,utan fungerar endast som något som man snobbar med.
Att det sen är mycket, mycket dyrare biljettpriser när någon av rockens största stjärnor framträder än på någon klassisk konsert spelar ingen roll.
Rocken är ju ändå folklig.
Teatern tillhör väl också den konstform som oftast beskylls för att vara finkulturell.
Skall man sen vara riktigt.
PK så skriver man likt en Skugge fiiiiiiiiiiiiiiiinkulturell.
Kungen är definitv inte finkulturell.
Ser hans lidande i förnäma logen på operan.
Men ståplatspubliken, som sparat i veckor till biljetten, högst upp på samma fina teater är helt klart finkulturell.
Snobbarna finns, men de äkta njutande är fler.
Kultur är fint, men inte fiiiiiiiiint.
december 11, 2007 kl. 12:17 pm
Jag ser att vi måste reda ut lite här.
För det första: jag gillar porr. Jag tycker det är kul med stripp. Jag är extremt liberal när det gäller människors val av sysslor och av yrken.
Mitt inlägg, som självfallet utgick frÃ¥n AB:s text och bild, riktade sig alltsÃ¥ inte mot porr, utan mot hyckleriet. Att göra strippen mer salongsmässig genom att döpa om den till “Tema: 20-tals erotik”.
När “vanligt folk” gÃ¥r pÃ¥ strippklubb sÃ¥ är det liksom stripp och porr och i mÃ¥ngas ögon en ganska förkastlig syssla. Jag gissar att de flesta av dem som Ã¥kte ut till Universitetet igÃ¥r kväll inte hade hängt med pÃ¥ en strippsylta nere i Hammarbyhamnen.
Ja, jag skrev finkultur, och givetvis hade jag nobelpriset i litteratur i bakhuvudet. Svenska Akademien. Men om vi skippar finkulturell och säger eliten, så är vi i alla fall hemma. Och vi kan väl i alla fall sluta oss till att de som lämnade Nobelfesten och åkte vidare - inte tillhör de lägre samhällskikten.
Och, till slut, flera av er som kommenterat den här tråden, tycks ha tagit det jag skrev på mycket större allvar än jag själv. Jag bara garvade åt smokingarna och långklänningarna och deras val av lokal att runda av aftonen på.
december 11, 2007 kl. 12:34 pm
Annis: Tack för länken. Om det är The Kittens vi snackar om sÃ¥ verkar det ju ganska städat…
december 11, 2007 kl. 12:58 pm
Hammarbyhamnen är sedan 20 Ã¥r ett välbärgat bostadsrättsomrÃ¥de… Men, det är inte riktigt samma sak att gÃ¥ pÃ¥ nÃ¥n slags dragshow (vilket det till slut verkade visa sig vara) pÃ¥ Allhuset (som är en rätt sjysst festlokal) som att gÃ¥ pÃ¥ en skitig sexklubb och fÃ¥ ett naket underliv upptryckt i skallen. Det är just därför man inte ska jämföra de tvÃ¥ olika företeelserna, det är väl mest därför vi har stört oss lite pÃ¥ ditt första inlägg.
Sedan vittnar ju de flesta prostituerade om att det är alla samhällsklasser som besöker dem.
december 11, 2007 kl. 1:28 pm
Jämföra kan man väl göra. Näst intill nakna kvinnor på scenen som underhåller en betalade publik. Uppröras tänker jag däremot inte låta mig göra, inte ens åt det nakna underlivet som trycks upp i ansiktet.
december 11, 2007 kl. 1:57 pm
Nej, varför göra det? Har själv sett Ã¥tskilliga strippshower, bÃ¥de manlig och kvinnlig, tillsammans med min fru och vi brukar betygsätta dem efterÃ¥t och oftast är vi överens. En show är en show - oavsett vem som utför den…
december 11, 2007 kl. 1:59 pm
Thomp@: Håller med dig helt och hållet. Men du, när ni betygsätter jämför ni väl?
december 11, 2007 kl. 2:43 pm
Absolut. Men en stripteaseshow är framför allt en “tease” och “show”. Hur de sedan ser ut är bara knappt en tredjedel av slutbetyget.
december 11, 2007 kl. 3:03 pm
Gotta love the porn
december 11, 2007 kl. 3:19 pm
Thomp@: Aha…!
Henrik: Eller hur!
december 11, 2007 kl. 3:48 pm
Haha, moralpanikens högborg!
Avundsjukan lyser igenom ordentligt på den här bloggen.
Men jag hÃ¥ller med om att de mest är “överklass” som finns pÃ¥ nobelfesten och med överklass menar jag människor som gjort nÃ¥got med sina liv och Ã¥stadkommit nÃ¥got, nya upptäckter som för mänskligheten framÃ¥t.
Men de klart de är ju lättare att låsas var intellektuell genom att försöka märka ord. Sorry men du är för liten för att förstå hela sammanhanget.
december 11, 2007 kl. 3:58 pm
Tomas: Sorry men du har ingen humor. Och du skjuter pÃ¥ fel mÃ¥l. Jag gillar porr. Klacksparken hade annan adress. Annars: exakt vad tycker du jag verkar vara avundsjuk pÃ¥? Och: kan du förklara “sammanhanget”? Jag blev lite nyfiken…
december 11, 2007 kl. 6:52 pm
[...] bloggare om Nobelfesten: Weman, Stationsvakten, Röd röst, [...]
december 11, 2007 kl. 7:35 pm
Burlesq heter det och är inte porr
december 12, 2007 kl. 3:14 är
Burlesque faktiskt, eller burlesk.
Och burlesque var det tidiga 1900-talets strippshower. Kvinnorna själva, tex Lili StCyr kallade sig ‘’strippor”. Skillnaden mellan nutida strip och burlesque är att det frÃ¥n början gjordes med väldigt mycket mer humor och glimt i ögat.
I vilket fall som helst är en kvinna som dansar lättklädd på en scen inte pornografi. Och det är jag övertygad om att bloggförfattaren vet också.
Schyman & Co har för övrigt bara tagit över de gamla katolska prästernas plats (och borde inte tas på något mer allvar än dessa) när det gäller att fördöma och diktera vad kvinnor får eller inte får göra med sina egna kroppar och sin egen sexualitet.
december 12, 2007 kl. 7:55 är
Mia: Jodå, bloggförfattaren han vet. Och jag tror du vet vad jag tycker om Schyman också.
december 19, 2007 kl. 4:06 pm
sexy
Skriv kommentar