Skip to content

Sverige är fortfarande en öststat

februari 21, 2008

350px-intercity300.jpgOch på tal om tåg så rekommenderas alla som glömt att Sverige fortfarande har drag av en öststat – att åka SJ.

När jag i all hast (efter att det första tåget varit försenat) kastade mig på Inter City mellan Stockholm och Västerås, noterade både jag och en tjej, som också kom springande på perrongen, att där fanns en restaurangvagn. En hel vagn, som förr i tiden, alltså inte de där provhytterna som man hittar på X2000. Det lockade.

Vi klev alltså på, vi gick in och vi såg att det var alldeles tomt och frågade därför om det var öppet.

Mannen bakom disken stod tyst och putsade på en plastmugg. Så vi frågade igen: ”Har ni öppet?”

Utan att höja blicken skakade han på huvudet och mumlade: ”Vid avgång”.

Jag tittade på klockan och såg att det var fyra minuter kvar.

”Kan vi sätta oss ner”, frågade tjejen.

Inget svar, ingen höjd blick.

Jag frågade: ”Kan vi sätta oss ner!”

Mannen: ”Helst inte”.

Vi snackar alltså två vuxna människor, vi snackar lugna och sansade och vi snackar fyra jävla minuter till avgång.

Men så fan heller att denne statsstjänsteman kunde höja blicken, slänga från sig ett leende och säga:

”Javisst, sätt er var ni vill, så öppnar vi strax”.

Jag tror jag tar bilen nästa gång, trots allt.

One Comment leave one →
  1. Anders P permalink
    november 7, 2008 7:57 e m

    Så uppförde sig de flesta bartenders och restaurangpersonal när jag brydde mig. Även på innekrogar typ Sturehof har jag blivit bemött på det viset. Att topprida paragrafer är dessa typers stora nöje och om staten säger att storstark serveras från kl 12.00 eller vid avgång så räknar dom sekunder. Arrogans ena sekunden och sen tror dom att allt är OK fyra minuter senare. Att ha många ansikten är typiskt för småpåvar. Köp i kiosken på centralen!

Kommentera

