Skip to content

Tåget har en lång väg att gå

februari 21, 2008

En mig närstående hustru pratar mycket klimat där hemma. Hon blir sällan så glad som när jag väljer att ta tåget istället för bilen när jag ska iväg på någon jobbresa.

Och hon har ju rätt, hur rätt som helst. Til skillnad från en del vänner som tar bilen från Skåne till Stockholm ser jag tåget som självklart.

Problemet är bara att det är så in i helvetes obekvämt att åka tåg. Väljer man X2000 måste man ta Postafen för att i viss mån balansera illamåendet. Att få för sig att skriva hela artiklar eller att läsa från start till mål är bara att glömma.

Det romantiseras därför ofta kring hur bra det var på den tiden vi hade Inter City. Jag kan avslöja att minnet bedrar. Idag åkte jag Inter City mellan Stockholm och Västerås och jag hade fullt sjå att hålla mig kvar i stolen. Trista hålor som Bålsta och Enköping har den pendeltrafik de förtjänar.

Som jag ser det handlar det om att satsa på alternativa drivmedel till det utmärkta transportmedlet bilen och samtidigt se till att klimatberedningens mål att höja järnvägens kapacitet med 50 % till år 2020.

Det är bisarrt att Maud Olofsson, centerledaren och miljövännen, sedan hon blev näringsminister inte visat någon som helst visionär vilja i dessa frågor. Att höja priset på bensin och diesel gynnar bara de som har pengar. Det är ett lika ihåligt och verkningslöst medel, för att skona miljön, som de obegripliga utsläppsrätterna. Precis som det skulle släppas ut mindre flygbränsle bara för att man tvingas betala några hundralappars böter.

Dessutom är ju tanken att utsläppsrätterna ska döva det dåliga samvetet. Åter igen: för dem som har råd.

No comments yet

Kommentera

